Als we ChatGPT mogen geloven werd de eerste spam verstuurd op 3 mei 1978, nog geen 7 jaar na het versturen van de eerste e-mail. Het aantal verstuurde e-mails is gigantisch, net als het aantal spamberichten. Laat staan als je het hebt over het aantal digitale aanvallen dat wordt geplaatst via e-mail. Laten we het hebben over de status van het spamfilter en het belang ervan.
Laten we beginnen met wat feiten. Trend Micro is een grote partij op het gebied van cyber security. Zij brengen ieder half jaar een rapport uit met analyses over het afgelopen jaar. In 2021 blijkt een 100% toename van het aantal tegengehouden e-maildreigingen wereldwijd. Trend Micro hield maar liefst een kleine 34 miljoen e-mails gedetecteerd, laat staan hoeveel er wereldwijd wordt tegengehouden. Het gaat hier overigens niet alleen om de “ouderwetse” spam, laten we zeggen de ongewenste digitale reclamefolder. Steeds vaker gaat het om phishing e-mails (in 2021 16,5 miljoen berichten, een toename van 138%) en kwaadaardige bestanden (3,3 miljoen). Duizelt het je al?
Ouderwetse spamfilter voldoet niet meer
Het principe van een spamfilter is natuurlijk gewenste e-mails te scheiden van de ongewenste e-mails. Hier worden gelukkig steeds meer slimmigheidjes op toegepast. Het is al lang niet meer voldoende om foute e-mails op bepaalde woordenlijsten (denk aan de bekende “viagra” en “sex” die het blijkbaar goed deden en vast nog altijd doen) of op bekende bijlagen te controleren. Zoals je zelf ook vast wel eens hebt ervaren, is het steeds lastiger om een phishing e-mail te onderscheiden van een gewone e-mail.